10 βήματα για μια ζωή με λιγότερο άγχος

Το άγχος συνιστά μια αναπόφευκτη πραγματικότητα στη σύγχρονη εποχή. Οι γρήγοροι ρυθμοί, οι συνεχώς αυξανόμενες απαιτήσεις για επιδόσεις και η αβεβαιότητα για το μέλλον, δε μας επιτρέπουν να χαλαρώσουμε και να απολαύσουμε την καθημερινότητά μας. Συνεχώς τρέχουμε να προλάβουμε προθεσμίες και υποχρεώσεις, έχοντας πιστό μας σύντροφο… το άγχος μας!

Ωστόσο, παρά τη δυσφορία, που συχνά το συνοδεύει,  το άγχος αποτελεί ένα χρήσιμο μηχανισμό σε δύσκολες και απαιτητικές συνθήκες, καθώς μας  κινητοποιεί προκειμένου να ανταπεξέλθουμε πιο αποτελεσματικά στους στόχους και τις επιθυμίες μας.

Το άγχος γίνεται προβληματικό, όταν η ένταση του είναι υπερβολική και η διάρκειά του παρατεταμένη, με αποτέλεσμα να επηρεάζει την ψυχική και σωματική μας υγεία. Σε αυτές τις περιπτώσεις, το άγχος παρεμποδίζει την εκπλήρωση των  στόχων μας,  παρεμβάλλει στις διαπροσωπικές μας σχέσεις και υποβαθμίζει την ποιότητα της ζωής μας.

Παρακάτω προτείνω μερικά απλά βήματα, προκειμένου να μπορέσετε να διαχειριστείτε το άγχος σας πιο αποτελεσματικά, ώστε να μην αποτελεί εμπόδιο στη ζωή σας.

Βήμα 1ο

Παρατηρήστε προσεκτικά τον εαυτό σας και προσπαθείστε να προσδιορίσετε τα σημάδια  που μαρτυρούν ότι είστε αγχωμένοι. Ο καθένας έχει έναν ιδιαίτερο, προσωπικό τρόπο να βιώνει το άγχος του. Κάποιοι το νιώθουν με τη μορφή σωματικών ενοχλήσεων, όπως δυσφορία στο στομάχι, πονοκεφάλους, πόνους στο στήθος ή στους μυς και εξάντληση. Άλλοι το βιώνουν πιο διανοητικά. Κατακλύζονται από δυσάρεστες σκέψεις και δε μπορούν να εστιάσουν σε οτιδήποτε άλλο, ενώ μπορεί να χάνουν την όρεξη και τον ύπνο τους. Τέλος, κάποιοι μπορεί να γίνονται πιο θλιμμένοι, αποσυρμένοι ή εύεξαπτοι. Ανακαλύπτοντας το προσωπικό σας ύφος, θα έχετε την ευκαιρία να αναγνωρίσετε έγκαιρα τα προειδοποιητικά σημάδια και να λάβετε δράση, πριν το άγχος σας κορυφωθεί.

Βήμα 2ο

Προσπαθείστε να εντοπίσετε την πηγή του άγχους σας. Συνδέεται με δυσκολίες στις σπουδές ή την εργασία σας, οικονομικά προβλήματα, δυσκολίες στη σχέση με το σύντροφο ή τα παιδιά σας; Αυτό το βήμα είναι καθοριστικό, γιατί εφόσον προσδιοριστεί το πρόβλημα πιο συγκεκριμένα, θα είναι πιο αποτελεσματική και η επίλυση του.

Βήμα 3ο

Μην ενδίδετε σε τακτικές που μπορεί να σας ανακουφίσουν προσωρινά, αλλά μακροπρόθεσμα είναι επιβλαβείς. Το κάπνισμα, το αλκοόλ, το τσιμπολόγημα, είναι στρατηγικές που ανακουφίζουν μόνο προσωρινά, αλλά δεν επιλύουν το πρόβλημα. Αντίθετα, μπορεί να δημιουργήσουν και επιπρόσθετα προβλήματα, όπως πονοκεφάλους, αύξηση του βάρους και γενικότερη επιβάρυνση της υγείας σας.

Δοκιμάστε πιο υγιείς και αποτελεσματικές στρατηγικές. Εξασκηθείτε σε τεχνικές χαλάρωσης, κάντε ένα ζεστό μπάνιο με αιθέρια έλαια, πιείτε κάποιο χαλαρωτικό ρόφημα, κάντε μασάζ ή  έναν περίπατο, ακούστε χαλαρωτική μουσική, μεταφερθείτε με το μυαλό σας σε ένα όμορφο και ήσυχο μέρος ή δομιμάστε να πάρετε μερικές βαθιές αναπνοές.

Βήμα 4ο

Φροντίστε τον εαυτό σας! Προκειμένου να έχετε δυνάμεις για να διαχειριστείτε ένα πρόβλημα πρέπει να είστε σε καλή σωματική και ψυχολογική κατάσταση. Μην ξεχνάτε ότι το στρες επιβαρύνει τον οργανισμό και ρίχνει το ανοσοποιητικό σύστημα, καθιστώντας μας πιο ευάλωτους σε ασθένειες. Προσπαθείστε να τρέφεστε σωστά και να ξεκουράζεστε επαρκώς. Παράλληλα, εξασφαλίστε λίγο χρόνο για άσκηση. Είκοσι με τριάντα λεπτά αερόβια άσκηση, 3-4 φορές τη βδομάδα, μπορεί να κάνουν διαφορά, καθώς ενεργοποιείται η παραγωγή ενδορφινών, ορμονών που συμβάλλουν στη μείωση του άγχους και τη βελτίωση της διάθεσης μας. Υπάρχουν πολλές επιλογές (τρέξιμο, κολύμπι, χορός, ποδήλατο, τένις, ποδόσφαιρο κ.λπ.) και δεν απαιτούν όλες συνδρομή.. Βρείτε κάποια που σας ταιριάζει και σας είναι ευχάριστη και δεσμευτείτε!

Βήμα 5ο

Καλλιεργήστε μια στάση αποδοχής για το άγχος σας. Δείτε το σα μια προσωρινή διάθεση και όχι μια μόνιμη κατάσταση. Παρατηρήστε το, χωρίς να προσπαθείτε να το αλλάξετε. Όσο προσπαθείτε να το καταπιέσετε ή το ερμηνεύετε σαν κάτι απαράδεκτο ή απειλητικό, κάτι που δε θα έπρεπε να νιώθετε, τόσο αυτό μεγεθύνεται. Αναγνωρίστε απλώς την ύπαρξή του και δείτε πού εξυπηρετεί. Έχετε στο μυαλό σας ότι είναι περαστικό!

Βήμα 6ο

Μην καταστροφολογείτε! Συχνά, όταν είμαστε αγχωμένοι, τείνουμε να σκεφτόμαστε πιο αρνητικά και προβλέπουμε τη χειρότερη δυνατή εξέλιξη μιας κατάστασης. Προσπαθείστε να διατηρήσετε την ψυχραιμία σας και μην βγάζετε αυθαίρετα συμπεράσματα. Παρατηρείστε το πρόβλημα από μια απόσταση. Φανταστείτε ότι δεν είναι δικό σας, αλλά ενός καλού σας φίλου. Τι προβλέψεις θα κάνατε σε αυτή την περίπτωση; Τι θα τον συμβουλεύατε;

Βήμα 7ο

Προγραμματίστε την ανησυχία σας. Μην επιτρέπετε στις ανήσυχες σκέψεις να κυριαρχήσουν κάθε στιγμή της ημέρας, αποδιοργανώνοντας σας. Καθορίστε ένα συγκεκριμένο χρονικό διάστημα μέσα στη μέρα, π.χ. 10-20’ που θα τους επιτρέπετε να σας απασχολήσουν. Όλες τις υπόλοιπες στιγμές που θα έρχονται στο μυαλό σας, θα προσπαθείτε να τις αναβάλετε. Όταν έρθει η προγραμματισμένη ώρα, καταγράψτε τες σε ένα χαρτί και ασχοληθείτε μαζί τους ενεργά και σε βάθος. Διαχωρίσετε ποιες από αυτές είναι υποθετικά ( συχνά τραβηγμένα ) σενάρια και ποιες είναι πραγματικά προβλήματα. Ασχοληθείτε μόνο με τις τελευταίες και εφαρμόστε τεχνικές επίλυσης προβλήματος, βρίσκοντας όλες τις πιθανές εναλλακτικές λύσεις. Ζυγείστε τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα τους και επιλέξτε την πιο κατάλληλη εξ’ αυτών. Μόλις τελείωσει ο χρόνος, βάλτε το χαρτί με τις ανήσυχες σκέψεις σε ένα συρτάρι και κλειδώστε το. Θα ξανασχοληθείτε μαζί τους αύριο στο προγραμματισμένο σας ραντεβού…

Βήμα 8ο

Μην αναβάλλετε! Καταστρώστε ένα λειτουργικό σχέδιο δράσης, προκειμένου να υπερνικήσετε το πρόβλημα. Αν το σχέδιο είναι περίπλοκο και σας αγχώνει η εφαρμογή του, χωρίστε το σε πιο μικρά και συγκεκριμένα βήματα, ώστε να μην αποθαρρυνθείτε. Αν χρειαστεί, αναζητήστε καθοδήγηση και στήριξη από φίλους και συγγενείς που μπορεί να έχουν εμπειρία στο εν λόγω θέμα. Αν αυτό δεν είναι αρκετό, μπορείτε να καταφύγετε σε κάποιον ειδικό που θα μπορούσε να σας βοηθήσει πιο άμεσα και αποτελεσματικά. Δε χρειάζεται να φτάστετε στα όρια σας ή να τα ξεπεράσετε!

Βήμα 9ο

Εστιάστε στα θετικά! Αντί να επικεντρώνεστε μόνο στα αρνητικά στοιχεία της καθημερινότητάς σας, μεγεθύνοντας τη σημασία τους και την  κυριαρχία τους στη ζωή σας, δώστε χώρο σε θετικές εμπειρίες. Ανακαλύψτε ποια είναι τα υγιή κομμάτια της ζώη σας, αυτά που σας προσφέρουν χαρά, απόλαυση και αποφόρτιση και φροντίστε να ενδυναμώσετε την παρουσία τους. Αυτές οι θετικές εμπειρίες θα σας δώσουν δύναμη και κουράγιο προκειμένου να επιλύσετε τα όποια προβλήματα σας ταλαιπωρούν και θα σας επιτρέψουν να διατηρήσετε μια πιο θετική στάση ζωής!

Βήμα 10ο

Αξιοποιήστε το υποστηρικτικό σας δίκτυο. Μην κλείνεστε στον εαυτό σας και βυθίζεστε στις αρνητικές σας σκέψεις. Μοιραστείτε το πρόβλημα με έμπιστους φίλους ή συγγενικά πρόσωπα, που μπορούν να σας ακούσουν με κατανόηση και να σας προσφέρουν τη στήριξη τους. Ακόμη και αν δε θεωρείτε ότι το να μιλήσετε για το πρόβλημα σας, θα σας βοηθήσει, μπορείτε απλά να αξιοποιήσετε την παρέα τους και τη θετική τους διάθεση για να αποφορτιστείτε και να αντλήσετε δύναμη.

 

Και μην ξεχνάτε! Το άγχος λειτουργεί σα συναγερμός κινητοποιώντας την προσοχή μας σε κάτι που μας δυσκολεύει και μας καθοδηγεί προς την κατεύθυνση των εποικοδομητικών αλλαγών. Αξιοποίηστε το και αλλάξτε τη ζωή σας προς την κατεύθυνση που θέλετε!

Καλή επιτυχία!

0 σχόλια

Αφήστε ένα σχόλιο

Θέλετε να συμμετάσχετε στη συζήτηση;
Μη διστάσετε να συμβάλλετε!

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *